به سادگی از کنار «جمعه شب»‌ها نگذرید!

Friday، ۱۰ Bahman ۱۳۹۹

اغلب ما عصر جمعه‌ی خود را به تماشای فیلم و سریال یا استراحت می‌گذرانیم و سعی می‌کنیم به هفته‌ی پر چالشی که پیش رو داریم فکر نکنیم. اما از کنار «جمعه شب»‌ها نباید به سادگی گذشت. یک تمرین خیلی مهم هست که انجام دادن آن در این زمانِ به خصوص، می‌تواند به یک عادت فوق سازنده تبدیل شود و در درازمدت بهره‌وری ما را به شدت بهبود ببخشد.

برای انجام این تمرین کافی است با حوصله، جای ساکت و خلوتی برای تمرکز پیدا کنید و ۱۰ کار مهمی که مدت‌هاست در انجامشان تعلل کرده‌اید را روی کاغذ بیاورید. خوب فکر کنید و در انتخاب این ۱۰ مورد، از کارهای دم دستی یا کوچک صرف نظر کنید. به دنبال تسک‌هایی باشید که بار سنگینی روی دوشتان قرار داده‌اند و همیشه در زمان نامناسب به یادشان می‌افتید. سپس از بین آنها سه مورد را علامت بزنید و با خودتان قرار بگذارید طی هفته‌ی پیش رو هر طور شده به این سه کار رسیدگی کنید. فراموش نکنید تنها ۳ مورد؛ اما اطمینان از انجام شدن آنها ظرف یک هفته‌ی پیش رو باید برایتان حکم مرگ و زندگی را داشته باشد. شاید ساده به نظر برسد اما فریب این سادگی ظاهری را نخورید؛ اکثر قریب به اتفاق مردم از پس همین یک کار ساده بر نمی‌آیند.

در ادامه به چند نتیجه‌ی ملموس این تمرین اشاره خواهیم کرد:

۱. مواجه شدن با ترس‌ها

چرا می‌گوییم روز جمعه و آن هم عصر یا شب؟ پاسخ اینجاست که روز‌های دیگر هفته، حتی روزی مثل پنجشنبه، به هزار و یک دلیل ممکن است انجام چنین کاری را به تعویق بیاندازید. اما بازه‌ی طلایی عصر تا شب روز جمعه، زمان مناسبی برای فهرست کردن کارهایی است که می‌خواهید و کارهایی که نمی‌خواهید ولی باید انجام دهید. فراغت خاص این بازه‌ی زمانی شما را مجبور خواهد کرد با آنها روبرو شوید. مواجه شدن با این چالش‌ها در آستانه‌ی هفته‌ی جدید، بهانه‌ای برای انجام ندادن آنها طی هفته‌ی پیش رو برای شما باقی نمی‌گذارد؛ هرچه باشد یک هفته زمان کمی نیست.

۲. شفافیت دادن به ذهن

روز‌های هفته معمولاً آنقدر ما را درگیر کارهای روزمره می‌کنند که فراموش می‌کنیم اهداف بزرگ‌تری داریم. معمولاً تا وقتی سرمان خالی نشود به یاد کار‌های مهم عقب افتاده نمی‌افتیم. اما این یادآوری ذهنی معمولاً در زمان‌های نامناسبی اتفاق می‌افتد و در نتیجه همه چیز تا یادآوری بعدی فراموش می‌شود و به تعویق می‌افتد. آخرین ساعات آخر هفته بهترین زمان برای فهرست‌برداری همین تسک‌هاست. در این بازه‌ی زمانیِ به‌خصوص مغزمان آرام است و می‌توانیم با ذهن باز به کارهایی که داریم خوب فکر کنیم. انتخاب زمانی پیش از زمان خوابیدن برای شفاف کردن این تسک‌ها به ما کمک می‌کند برای مدیریت کردنشان برنامه‌ریزی بهتری داشته باشیم.

۳. کمک به تعیین اولویت‌ها

همین که فهرستی از کارهای مهم تهیه کنیم و تنها چند تای آنها را برای انجام دادن انتخاب کنیم، همه چیز مدیریت‌پذیر‌تر می‌شود و احتمال موفقیت ما در به سرانجام رسیدن آن‌ها را بالا‌تر می‌برد. همه‌ی ما باید بپذیریم از پس انجام همه‌ی کار‌های عقب افتاده با هم بر نمی‌آییم، در نتیجه با بررسی فهرستی از آنها می‌توانیم به موضوعات مهم وزن بدهیم و فهرستمان را اولویت‌بندی کنیم.

۴. پرورش حس مسئولیت‌پذیری

بازنویسی فهرست تسک‌های عقب افتاده در این زمان خاص، کارهای مهم را پیش چشم ما قرار می‌دهد و باعث می‌شود مدام با آنها روبرو شویم، تا جایی که نادیده گرفتن دوباره یا تعلل مجدد در انجام آنها برایمان غیر ممکن شود. تبدیل کردن این کار به یک عادت به ما کمک می‌کند از قافله عقب نمانیم. همین امر در بلندمدت منجر به ایجاد و پرورش حس مسئولیت‌پذیری در ما خواهد شد.

نکته‌ی پایانی

مهم‌ترین نکته در پرورش این عادت جدید آن است که تمرین یاد شده باید فعالیتی لذت‌بخش و آرام‌بخش باشد. پس هیچ‌گاه آن را به کاری طاقت‌فرسا یا آزاردهنده بدل نکنید. می‌توان از این تمرین برای انجام کارهای مربوط به مدرسه و دانشگاه، امور خانه، محل کار و هر کار دیگری که انجامش ممکن است با تعلل همراه شود کمک گرفت. بعد از چند هفته، تمرین جای خود را به یک عادت ریشه‌دار و مفید خواهد داد که در دراز مدت می‌تواند همه چیز را تغییر دهد: فقط با رسیدگی هفتگی به سه کار عقب‌افتاده! فراموش نکنید موفقیت به آمادگی قبلی نیاز دارد و برای پیدا کردن این آمادگی، هیچ زمانی بهتر از ساعات پایانی هفته و آستانه‌ی یک شروع جدید نیست.

به قلم پیام ادیب؛ برگرفته از BUSINESS INSIDER